Az intézményekkel való együttműködés Workshop megtartására a VEKOP 7.1.4. -20017-0002 projekt keretében került sor 2019. március 21. és április 16 között. A projektbe bevont célcsoport tagjai közül, önkéntes jelentkezés alapján lehetett csatlakozni. A műhelybeszélgetések célja a résztvevők kommunikációs készségeinek fejlesztése a hivatalos ügyeik intézéséhez kapcsolódóan.
A hétköznap délelőttönként tartott műhelybeszélgetések nagy érdeklődésre tartottak számot a fiatal, munkanélküli, vagy Gyes-en lévő nők körében. A nagyobb arányú részvétel és az érdeklődés fenntartása érdekében a legelső alkalommal kihirdetésre került, hogy aki lehetőségei szerint minden műhelymunkán reszt vesz, az elutazhat a csoport számára szervezett, úgynevezett „bonusz" programra, melynek során a Parlamentben teszünk majd látogatást Budapesten.
A beszélgetések célja, hogy olyan sikeres tudást és kommunikációs technikákat sajátítsanak el a résztvevők, amelyek alapján hatékonyabban tudják képviselni saját, és közösségük ügyeit, előrehaladás történik a személyes ügyintézés terén, és javul az egyéni kommunikáció a helyi, regionális és országos intézményekkel való kapcsolattartás során.
A megbeszélések során feltérképeztük a helyi és térségi intézményeket, beazonosítottuk, hogy milyen problémával, melyik intézményhez lehet fordulni, áttekintettük, hogy hogyan érdemes felkészülni az intézmények meglátogatására, mire lesz szükség ahhoz, hogy sikeresen tudjuk az ügyeinket intézni.
A résztvevők által hozott példák segítségével szituációs gyakorlatokat végeztünk, amelyek közös elemzése során megállapítottuk, hogy milyen akadályok nehezítik az ügyintézést, hol vannak elakadások az egyéni kommunikációban.
A közös munkát nehezítette, hogy a résztvevők, - elsősorban fiatal nők, kisgyermekes anyák- nem tudták/akarták otthon hagyni gyermekeiket, ezért a teljes program a három év alatti gyermekek részvételével zajlott. A figyelem koncentráció nehezen fenntartható a résztvevőknél, gyakran szakítják meg egyéb, - nem releváns - történetek elmesélésével a beszélgetést, a közös munkát az őket érdeklő témák mentén kellett kialakítani, hogy az érdeklődésüket és a részvételi hajlandóságukat fenntartsuk.
A műhelymunkák alatt kitértünk a különböző élethelyzetekben adódó kommunikációs szituációkra, közösen elemeztük felkészülés lépéseit egy-egy intézmény látogatására, az ott folyó ügyintézésre koncentrálva.
A kulturális szokásokról, verbális, és non-verbális kommunikációról, az asszertív kommunikációról és a viselkedés-protokoll témakörét gyakorlati példákkal és szituációs játékokkal színesítettük.
Rácz Judit
Tatárszentgyörgy, 2019. április 20.
A VEKOP 7.1.4-16-2017-00002 felzárkóztató projekt keretében, a Felső-Homokhátság Vidékfejlesztési Egyesület szervezésében Fotó- és filmműhely foglalkozások valósultak meg Tatárszentgyörgyön.
A foglalkozások tematikáját és munkamenetét Halmos György, kulturális közösségfejlesztő mentor állította össze és valósította meg, Kontics Monika vidékfejlesztő, közösségfejlesztő, Coach közreműködése mellett. A program elsősorban a filmezés, fotózás iránt érdeklődő fiatalokat célozta meg, a résztvevők között egyenlő arányban voltak a projekt célcsoportjából és sokféle szociális háttérből érkező helyi résztvevők. A csoporttagok a feladatok során kiválóan működtek együtt és segítették egymást. Halmos György bemutatkozását és szakmai múltjának ismertetését követően, minden résztvevő lehetőséget kapott a bemutatkozásra, melynek következtében a csoporttagok nyitottabbak, kommunikatívabbak, aktívabbak lettek, részvételi hajlandóságuk a feladatok megoldásában megnőtt.
A fotó és filmműhely témakörei az alábbiak voltak:
- film és fotó történet (előadás + beszélgetés+ gyakorlati feladat)
- technológiai fejlődés (előadás+beszélgetés+ gyakorlati feladat)
- médiahasználat (előadás+ beszélgetés+ gyakorlati feladat)
- fotózás és filmezés jogi háttér (mit szabad feltenni az internetre?)
- közösségi média és a digitális világ (előadás+beszélgetés+ gyakorlati feladat)
- filmezés, filmkészítés telefonnal
- fotózás a gyakorlatban - terepfotózás
- helyi arcok - fotózás gyakorlat
- látnivalók - érdekességek Tatárszentgyörgyön - gyakorlat
- fotózás és filmezés műhely záró nap + kiállítás az elkészült fotókból
A program 2019. március 22. és 2019. május 31. között zajlott.
Az előadások időtartama miatt néhány résztvevőnél problémássá vált a koncentráció és a figyelem fenntartása, de nem zavarták az órát és a többi jelenlévőt. Az előadások után szakembereink egy kvíz játékot alkalmazva, az óra végén még egyszer nagyvonalakban átismételték az átadott anyagot. A kvíz során apró ajándékokat lehetett nyerni, amely mindenkinek sikerült. A játékos befejezést nagy örömmel fogadták a csoporttagok, így vidám és izgalmas befejezése volt ez a foglalkozásnak. A résztvevők kifejezetten pozitív visszajelzéseket adtak és motiváltak voltak a folyamatos részvétellel kapcsolatban. Az óra után átbeszéltük a tapasztalatainkat és azokból építettünk a következő órára. Összességében, egy szakmailag kiváló és ugyanakkor fiatalok érdeklődését fenntartó izgalmas órákat tartottak meg a szakemberek, melynek köszönhetően minden résztvevő jelezte, hogy várják a további órákat és felhívják a figyelmüket a környezetükben élőknek a díjmentesen igénybe vehető kurzus lehetőségére.
Az elméleti tudás megszerzése mellett a fotó- és filmműhely résztvevői folyamatosan készítettek fotókat saját, vagy kölcsön kapott készülékeken. A digitális képeket a következő alkalommal elemezték, és közösen alkottak véleményt a fotó beállításairól, minőségéről, esetleges hibáiról. A fotó- és film műhely során a résztvevőkről készített portré fotókból Anyák napi ajándékok készültek a tanfolyam vezetőinek segítségével. A résztvevők által a terepbejáráson készített fotókból kiállítást szerveztünk a záró napon, ahol a szülők, pedagógusok és érdeklődők is megismerkedhettek a résztvevők által készített fotókkal.
Tatárszentgyörgy, 2019. június 5.
Rácz Judit
Az évek folyamán egyre nagyobb mértékben elterjedő drogfogyasztás krízisének közös megoldását keresve hívott össze Tatárszentgyörgy önkormányzata egy lakossági fórumot 2019. március 29-én, melyen Szécsi Judit szociális munkás, az ELTE Társadalomtudományi Karának oktatója tartott egy előadást a függőségről és szenvedélybetegségről.
Az előadás főként a kábítószerek és a droghasználat hatásait ismertette, valamint bemutatta, hogy az életben sokféle dolog okozhat lelki függőséget, normális esetben akár teljesen átlagos dolgok is. A prezentáció kiváló felvilágosító jelleggel szolgált a résztvevők számára, a megszerzett ismereteket segítséget nyújthatnak azoknak is, akik saját maguk küzdenek ilyen jellegű problémával, vagy környezetükben lépett fel a jelenség. A hallgatóság széleskörű ismeretet szerezhetett a válságos helyzet kialakulásának megelőzéséről, felismeréséről és rosszabb esetben kezeléséről, hogy támogató kezet tudjanak nyújtani a környezetükben élő droghasználók számára.
Szécsi Juditot előadását Dr. Sivadó Máté a Nemzeti Közszolgálati Egyetem oktatója követte. Jól szemléltető vizuális módon és nem szakember számára is jól érthetően mutatta be a dizájner drogok működését és azoknak előállításának egyszerűségét, ami miatt ilyen gyorsan ekkora léptékben terjedhetett el. Az előadás során bemutatta ezeknek a szereknek a jogi környezetét és itt részletesen ismertette a büntethetőség problémáját. Egy alapvető vegyületet könnyedén lehet módosítani, hogy ugyanazt a hatást érje el és mivel a teljes képlet már nem szerepel a jogellenes listán, így az adott szert egy bizonyos ideig legálisan lehet „forgalmazni”. Ennek egyik legfőbb veszélye, hogy maga az előállító sem tudja meghatározni a pontos hatást és a fogyasztó egy ismeretlen hatású vegyi anyagot juttat szervezetébe. Előadásában felhívta a figyelmet, hogy a gyors szerkezet átalakítás okozta problémát sikerült visszaszorítani, mert az új illegális szerek listájára ezek az alapvető vegyületek is felkerülnek.
Az előadásokat Kocsis István rendőr alezredes, a Dabasi Rendőrkapitányság vezetője zárta. A Tatárszentgyörgyi helyzetről és annak rendőrségi kezeléséről beszélt. Célja a rendőrség és a lakosság közötti együttműködés elősegítése és a feszültség oldása a nézeteltérések elkerülése végett. Előadása után megválaszolta a felmerülő kérdéseket és egy párbeszéd alakult ki a hallgatósággal. Ez a beszélgetés jól szolgált a félreértések tisztázására, és hogy békésebb kapcsolat alakuljon ki a rendőrség és a lakosság között.
A fórumot Szehofner József Tatárszentgyörgy polgármestere zárta, célja szintén a közszolgálatban dolgozók és a civil lakosság közötti harmónia elősegítése volt és hangsúlyozta a drogokkal való fellépésben a lakossági összefogás fontosságát.
A program a VEKOP 7.1.4. – 16-2017-00002 „Új Esély” – Komplex fejlesztési program Tatárszentgyörgyön finanszírozásával valósult meg.
Tatárszentgyörgy, 2019. április 5.
Ács Ferenc beszámolója alapján
Az „Új Esély” VEKOP 7.1.4.-16-2019-00002 pályázat keretében kompetencia fejlesztő tréningre került sor a tatárszentgyörgyi Esély Szociális Szolgálat épületében, valamint a Művelődési Házban 2018. november 20-23 között.
A három napos tréninget a projekt célcsoport tagjainak számára tartottuk, akik a későbbiekben a kőműves, virágkötő OKJ-s képzésre, vagy az általános iskolai felzárkóztató képzésre szeretnének jelentkezni. A kompetencia fejlesztő tréning célja első sorban az volt, hogy a célcsoport tagok képzéshez szükséges vonatkozó jogszabály szerinti kompetenciái erősítésre kerüljenek és ennek segítségével a képzés előfeltételének számító bemeneti kompetencia teszten sikeresebben szerepeljenek. A tréning ideje alatt főként feladatokat oldottunk meg közösen a résztvevőkkel. A feladatok között szövegértés, fogalmazás, számítási feladatok (összeadás-kivonás, szorzásosztás kézzel, valamint számológépes műveletek), logikai feladványok, mértékegység átváltás, százalékszámítás, kerekítés, szövegírás, alapvető összefüggés felismerés ill. egyéb feladatok szerepeltek. A feladatokat egymást követően oldottuk meg, értelmezésük közösen történt, majd ezt követően a feladtok megoldása egyénileg történt. A feladatok eredményét közösen értékeltük ki a csoporttal és a helyes megoldást közösen vezettük le minden esetben. A nagyobb érdeklődő számra való tekintettel itt kisebb csoportokra osztottuk (1-1 asztal) a résztvevőket és a megoldást mindig egy-egy csoport közreműködésével vezettük le közösen a teljes csapat előtt. A csoport részéről a leginkább fejlesztendő területként a szövegértés, mértékegység átváltás, kézzel osztás, valamit a logikai feladatok jelentkeztek. Ennek figyelembe vételével a délutáni időben főként ezekre a feladatokra koncentráltunk. Összességében a csoport tagjai részéről érzékelhető volt a figyelem és a nyitottság, valamint a motiváció a személyes fejlődés lehetősége iránt. A tréning jó hangulatban, fegyelmezett keretek között tel el. A tréningen nem minden résztvevő tudott a teljes időtartamban jelen lenni, mivel főként hölgyek jelentkeztek, akiknek az otthoni teendőit (kisgyermekek, családi feladatok, stb.) nehéz volt összeegyeztetni – annak ellenére, hogy a tréning időpontja előzetesen már egyeztetésre került a célcsoport tagokkal. A kompetencia mérő teszt időpontját is javasolt ennek figyelembe vételével legalább két napszakban (délelőtt, délután) biztosítani a résztvevők számára.
A résztvevők a róluk készült fotó internetes közzétételéhez nem járultak hozzá.
Tatárszentgyörgy, 2018. november 28.
Varga Péter szakmai beszámolója alapján